چهارشنبه ٢٣ آبان ١٣٩٧ فارسي|English
 
 
صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت
Title
iran
Gallery is Empty!
ورود
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
NewsletterSignup
نام :   
ایمیل :   


  چاپ        ارسال به دوست

هم‌اندیشی «ضرورت‌ها و ظرفیت‌های گفت‌وگوی اسلام و شینتوئیزم» در ژاپن برگزار شد.

از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ژاپن، نخستين هم‌اندیشی دینی با موضوع «ضرورت‌ها و ظرفیت‌های گفت‌وگوی اسلام و شینتوئیزم» در دانشگاه سنشو در توكيو (پايتخت)، برگزار شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در این هم‌اندیشی که تعدادی از محققان و اساتید دانشگاهی حوزه‌های مطالعات دینی از جمله اسلام، بودیسم و شینتوئیزم از جمله ساکورایی، استاد دانشگاه کوگاکان از دانشگاه‌های مهم شینتو در شهر ایسه و نيز اودا، استاد تاریخ ادیان دانشگاه کانسای و از اعضاي انجمن علمی ادیان ژاپن حضور داشتند، ایتو هیرو آکی، نماینده و استاد دانشگاه سن شو طی سخنان کوتاهی، اظهار امیدواری کرد که این هم‌اندیشی در جهت شناخت و همکاری هر چه بهتر دو کشور ایران و ژاپن مؤثر و مفید واقع شود.

در ادامه حسين دیوسالار، رایزن فرهنگی کشورمان در ژاپن با بيان سخناني ضمن اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب خود که با نودمین سال روابط رسمی ایران و ژاپن نیز همزمان شده است قرار دارد، گفت: ایران در زمینه گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها اقدامات گسترده‌ای را انجام و همواره با ادیان و مذاهب مختلف به گفت‌وگو نشسته است که نمونه‌های فراوان آن را در تعاملات اسلام و مسیحیت، بودیسم، هندوئیزم و ... به منظور توسعه اشتراکات فیمابین توسط مرکز گفت‌وگوی ادیان و فرهنگ‌ها در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌توان مشاهده كرد.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: ایران به عنوان کشوری با سابقه تمدنی 7 هزار ساله معتقد است؛ باید با گفت‌وگوی میان ادیان و فرهنگ‌ها زمینه‌های توسعه و گسترش صلح، دوستی، ثبات و آرامش را برای همه جهانیان به ارمغان آورد و یکی از مهم‌ترین مسیرها برای دستیابی به این مهم همانا گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها و ادیان است.

در ادامه این برنامه بنی هاشمی که به نمایندگی از سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن حضور یافته بود، طی سخنانی با اشاره به جایگاه قانونی ادیان در جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در ایران متناسب با تعداد و جمعیت اقلیت‌های دینی، در مجلس شورای اسلامی نماینده اقلیت‌ها حضور دارد که در کمتر کشوری می‌توان اين امر را مشاهده كرد و امکان فعالیت و پیروی از تعالیم دینی خود را آزادانه دارند و بی‌تردید گفت‌وگو و تأکید بر اشتراکات، زمینه مطلوبی برای توسعه تعاملات و همکاری‌ها خواهد بود.

جوانمردی، محقق دانشگاه توکیو نیز در بخش دیگری از این برنامه ضمن ارايه پاورپوینتی از وضعیت و جایگاه قانونی ادیان و اقلیت‌ها در ايران، در این خصوص مطالبی را تشريح كرد.

در ادامه این برنامه تاکه هیرو سایتو، استاد دانشگاه میجی ژاپن با موضوع «شینتوئیزم، شمنیزم نیست» به ارايه مطالب خود در حوزه‌های تاریخی پرداخت و با اشاره به تفاوت‌های گروه‌های مختلف شینتوئیزم در بخش‌های مختلف این کشور بر ضرورت توجه به این تنوع در گفت‌وگوهای دینی تأکید کرد.

جون ایچی اونو، استاد دانشگاه سن شو که در حوزه اسلام و فلسفه اسلامی تخصص دارد هم با اشاره به جایگاه شینتوئیزم در ژاپن و تفاوت‌هایی که با دیگر ادیان و آيين‌ها به لحاظ برخی از آداب و رسوم دارد، تصریح کرد: موضوع مهم در زمینه تعامل‌های دینی این است که فهم دقیق و درستی از یکدیگر ایجاد شود و در گفت‌وگوهای دینی باید به خاطر داشت که در کنار فهم درست، باید یکدیگر را همانگونه که هست باور داشته باشیم و دیدگاه‌های مشترک را مورد بحث و تبادل نظر قرار دهيم.

تاکه شیتا، استاد ممتاز دانشگاه توکیو و اسلام‌شناس که سال ها در ایران، مصر و هاروارد به تحصیل و تدریس پرداخته است نیز سخنان خود را با موضوع «طریق اسلام و طریق خدا» که اشاره به مسیر طریق و راه در اسلام و شنیتوئیزم دارد، ارايه داد.

جعفری، عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب قم و استاد در دانشگاه‌های شهر کیوتو هم سخنران دیگر این مراسم بود كه با اشاره به زمینه‌های گفت‌وگوی اسلام و آیین شینتو، به عدم شناخت کافی دو طرف از ظرفیت‌ها و داشته‌های علمی و اندیشه‌ای یکدیگر اشاره کرد.

جعفری در سخنانش تأکید کرد: با توجه به آنچه از مشترکات این دو دین می‌توان به دست آورد، بدیهی است که اگر متفکران اسلام و شینتو در گفت‌وگوهای مشترک بتوانند به طراحی روش‌هایی بیندیشند که نسل جوان خود را بیشتر با معنویت آشنا سازند و به دنبال آن، فضایل اخلاقی را تقویت کنند، در واقع مسیر دقیق و روشنی را برای دستیابی و گسترش صلح و آرامش فراهم كرده‌اند.

میزوئه موری، استاد دانشگاه ریکیئو و متخصص تاریخ افکار شینتو هم در سخنانی به تشریح دیدگاه‌های شینتوئی پرداخت و طي آن گفت: شینتو یک دین سراسری و جهانی نبوده و در خصوص تاریخ و شرایط آن هم اقوال مختلفی وجود دارد و به نظر می‌رسد از قرن هفتم موضوعاتی مانند شینتو، معبد شینتو و ... ایجاد شده است و در واقع شینتو هویتی ویژه و ملی را برای ژاپنی‌ها به ارمغان آورده است.

 


١٢:٥٢ - شنبه ٣٠ تير ١٣٩٧    /    شماره : ٧٠٩٤٠٢    /    تعداد نمایش : ٦٥


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 





جستجو
جستجوی پیشرفته جستجوی وب
banners
فصلنامه گفتگو شماره دو زمستان 1393

فصلنامه گفتگو، بهار 1393

مجله خبري گفتگوي اديان و تمدن ها

مجموعه مقالات

ديالوگ 5

ديالوگ 6
vote
نظرسنجي غير فعال مي باشد
UsersStats
Visitorsofpage: 473148
Visitorsofday : 15
Visitorsofpage : 1221589
Onlinevisitors : 15
PageLoad : 1.7344

صفحه اصلی|تماس با ما|پيوندها|نقشه سايت